گزارشی از نشست انتخاب نهایی آثار مجسمه بازگشت Back
گزارشی از نشست انتخاب نهایی آثار مجسمه 
چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در روز‌های آغازین بهمن در مجموعه فرهنگی و هنری صبا میزبان آثار هنرمندان و داوران رشته‌های ده‌گانه برای انتخاب نهایی آثار است. رشته مجسمه از آن دست شاخه‌های هنری است که داوران بعد از انتخاب اولیه از روی عکس‌های ارسالی، در مرحله دوم باید اصل آثار را مشاهده کنند. گزارشی از نشست انتخاب نهایی آثار مجسمه را برای حضور در جشنواره می‌خوانید. 
دبیر و داوران بخش مجسمه جشنواره تجسمی فجر؛ پس از داوری آثار این دوره از جشنواره به ضرورت خرید تعدادی از مجسمه‌های راه یافته به جشنواره تأکید کردند تا در دوره‌های آتی این رویداد با استقبال و توان بیشتری برگزار شود. 
طاهر شیخ‌الحکمایی دبیر بخش مجسمه چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر مهم‌ترین رویداد تجسمی کشور به شمار می‌آید و قابلیت این را دارد که میزبان هنرمندان از جای جای کشور باشد. 
او با اشاره به اهمیت جشنواره تجسمی فجرافزود: این رویداد در جهت تقویت و توسعه هنر‌های تجسمی کشور، کشف هنرمندان جدید و ارج نهادن به هنرتجسمی شکل گرفته و بی‌شک این رویداد تفاوت فاحشی با سایر رویداد‌های تجسمی از جمله بینال‌ها و نمایشگاه‌های گروهی دارد. 
شیخ‌الحکمایی درباره آثار شرکت‌کننده در بخش مجسمه گفت: دراین دوره آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد؛ امیدوارم برگزار‌کنندگان این رویداد در جهت حمایت از هنر مجسمه‌سازی، تعدادی از آثار را خریداری کنند و در گنجینه موزه هنر‌های معاصر نگهداری کنند و در دوره‌های آتی هم خرید آثار در دستور کار جشنواره قرار گیرد. 
او همچنین افزود: با توجه به این که مجسمه‌سازی؛ هنر پرخرجی است و حداقل هزینه برای ساخت یک مجسمه پنج میلیون تومان است، باید حمایت ازاین بخش بیشتر شود و جایزه بیشتری برای این بخش در نظر بگیرند. 
دبیر بخش مجسمه چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: من به برگزارکنندگان این رویداد پیشنهاد دادم تا در کنار بخش اصلی، بخش‌های دعوت از پیشکسوتان و داوران و دبیران را هم برگزار کنیم تا جشنواره با کیفیت‌تری داشته باشیم و مخاطبان در زمان برگزاری جشنواره با آثار متنوعی مواجهه شوند. 
او همچنین از استقبال مجسمه‌سازان زن از جشنواره تجسمی فجر گفت: در رشته تجسمی بخش عمده هنرمندان را زنان تشکیل می‌دهند و رشته مجسمه‌سازی هم از این امر مستثنی نیست. در این رویداد هم سهم زنان مجسمه‌ساز از مردان بیشتر است. 
شیخ‌الحکمایی در بخش پایانی سخنانش گفت: خوشبختانه هنر مجسمه‌سازی در ایران در دهه اخیر با رشد خوبی روبه‌رو شده است و من به آینده این هنر بسیار خوشبین هستم و برگزاری جشنواره تجسمی فجر فرصت مغتنمی است تا به‌نوعی هنر مجسمه‌سازی کشور را رصد کنیم. 
درادامه ایرج محمدی گفت: جشنواره تجسمی فجر مهم‌ترین رویداد‌های هنری کشوراست و به نظرم باید ازهر نظر حمایت بیشتری از این رویداد شود. 
او افزود: من چندین دوره است که به عنوان داور با این رویداد همکاری می‌کنم و به نظرم استقبال از بخش مجسمه‌سازی خوب بوده، اما من انتظار داشتم مجسمه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر در این رویداد شرکت کنند، چون هر چه ابعاد یک مجسمه بزرگ‌تر باشد، تأثیرگذاری آن بر مخاطب بیشتر می‌شود. 
به گفته محمدی در این دوره از مجموع آثار رسیده بیشتر مجسمه‌های راه‌یافته به نمایشگاه کوچک هستند. او یکی از دلایل کوچک بودن مجسمه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تجسمی فجر را؛ پرهزینه‌بودن این هنر عنوان کرد و افزود: بخش عمده آثاری که به نمایشگاه راه یافتند، از آثار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مجسمه‌سازی بود و در شرایط فعلی من مجسمه‌ساز پیشکسوت توان مالی مناسبی برای ساخت مجسمه در ابعاد بزرگ را ندارم، چه برسد به دانشجویان. بی‌شک بالا بودن هزینه‌های مجسمه‌سازی، آسیب جدی به این رشته می‌زند و برخی به ناچار از ادامه فعالیت باز می‌مانند. 
محمدی در ادامه گفت: به نظر من باید جوایز بخش مجسمه و تعداد برگزیده‌ها را افزایش داد. همین موضوع کمک می‌کند تا در دوره‌های آتی بخش مجسمه پربارتری داشته باشیم. 
او در پایان سخنانش گفت: تعداد مجسمه‌های فیگوراتیو راه‌یافته به نمایشگاه بسیار کم است و به نظرم این موضوع به فضای کلی مجسمه‌سازی ایران باز می‌گردد که باید مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گیرد. 
محمد بهرامی با بیان این مطلب که برای سومین دوره است که به عنوان داور جشنواره تجسمی فجر را همراهی می‌کند، گفت: به نظرمن آثاری که دراین دوره به بخش مجسمه راه پیدا کردند از نظر کمیت و کیفیت از دوره پیش بهتر بودند و بیشتر آثار با رویکرد مفهومی خلق شده بودند. 
او افزود: جشنواره تجسمی فجر یک رویداد مناسبتی است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویداد جنبه حمایتی آن است، به نظرم باید برگزار‌کنندگان این رویداد، بخش حمایتی جشنواره را افزایش بدهند و رقم جوایز این رویداد افزایش پیدا کند. 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: مجسمه‌سازی از جمله هنر‌هایی است که در سال‌های اخیر با اقبال خوبی از سوی جوانان روبه‌رو شده است و رویداد‌هایی چون جشنواره تجسمی فجر می‌تواند با حمایت از مجسمه‌سازان، زمینه تسهیل فعالیت مجسمه‌سازان را فراهم کنند. 
او در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان این را دارد که با خرید تعدادی از آثار راه‌یافته به نمایشگاه، انگیزه و امید بیشتری را به جامعه جوان و پرتوان مجسمه‌سازی ایران تزریق کند. 
 
تاریخ خبر:  1400/11/05