دکتر مصطفی گودرزی، داور رشته گرافیک: گرافیک معاصر ایران پویا و پرجنب‎وجوش است بازگشت Back
دکتر مصطفی گودرزی، داور رشته گرافیک: 
گرافیک معاصر ایران پویا و پرجنب‎وجوش است
دکتر مصطفی گودرزی هنرمند طراح و نقاش درباره انتخاب آثار رشته طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: آثار ارائه‌شده در بخش طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، از نظر کمی، نسبتاً قابل توجه بود، هر چند با توجه به تعداد طراحان فعال در این حوزه، انتظار حضور تعداد بیشتری هنرمند و دریافت تعداد گسترده‌تری از آثار پوستر وجود داشت؛ در زمینه سطح کیفی آثار، به نظر می‌رسد آثار ارائه شده، برآیند و نماینده قابلیت‌ها و توان طراحی گرافیک ایران نبود. تا آن‌جا که دیده شد، داوران بخش طراحی گرافیک، بر رعایت مبانی و اصول طراحی گرافیک و به طور خاص در زمینۀ طراحی پوستر، ایده، خلاقیت تصویری، استفادۀ خلاقانه و درست فرم و فونت و رنگ، تسلط فنی و اجرای مناسب، و رعایت قاعده‌مند سایر موارد ساختاری نظیر ترکیب‌بندی موفق در جهت میزان شدت و انتقال بهتر پیام، تأکید کردند. 
گرافیک معاصر ایران همچون سایر رشته‌ها و گرایش‌های هنر معاصر ایران، پویا و پر جنب‌وجوش است و خوشبختانه هنرمندان بسیاری از نسل‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند. عوامل متعددی همچون تنوع و توسعۀ امور فرهنگی و اجتماعی، توسعه فضا‌های مجازی در ارتباطات اجتماعی و ... توسعۀ مدارس و مراکز آموزشی مرتبط با طراحی گرافیک، حضور بسیار پررنگ فناوری‌های نوین در عرصه‌های تولید و توزیع آثار هنری و امور دیگری نظیر این‌ها، باعث رونق و رشد کمّی در طراحی گرافیک ایران شده است. 
در جامعه معاصر ما، بهتر است جشنواره‌های ملی، شرایط حضور جریانات و گرایش‌های گوناگون را فراهم بیاورند. وجود بخش‌های مختلف در این‌گونه جشنواره‌ها، می‌تواند به ایجاد زمینه برای ارائه منظر‌ها و سلایق مختلف زیبایی‌شناسی و تنوع دیداری و حتی معنایی در این رویداد‌ها، کمک کند بنابراین، رویداد‌های ملی نظیر جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، هم باید گزارشی از وضعیت اکنون رشته‌های مختلف و هنرمندان و موضوعات و مباحث تکنیکی و معنایی آن‌ها ارائه بدهد و هم باید یک بن‌مایه و خط معنایی و فرهنگی از طریق اعلام مباحث و مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی مورد نیاز جامعه را از طریق اعلام موضوعات و مضامین مرتبط، پیگیری کند؛ بنابراین، باید دارای بخش‌های متعدد و متنوع، هم آزاد و هم موضوعی، باشد. 
هنر‌های تجسمی، اگر نگوییم پویاترین، لااقل یکی از مهم‌ترین و پویاترین شاخه‌های هنر معاصر ایران است که متأسفانه دولت‌ها و مراکز فرهنگی و هنری به جایگاه و اهمیت آن توجه چندانی نشان نداده و نمی‌دهند؛ این را می‌شود از انتخاب مدیران و مسئولان مرتبط با آن، بودجه اختصاصی و برنامه‌های اجرا شده در این حوزه دید. جشنواره هنر‌های تجسمی فجر که در عنوان بین‌المللی و در واقعیت، قابلیت مهم ملی را در خود جا داده است باید بتواند به یک جریان بسیار مهم و تأثیرگذار در قلمرو هنر معاصر ایران تبدیل شود که متأسفانه بسیاری از اوقات، از این منظر فاصله گرفته و در حد یک رویداد کوچک و اصطلاحاً نگارخانه‌ای درآمده است. 
تاریخ خبر:  1400/10/25