آیت‌الله رئیسی در دیدار با هنرمندان هنر‌های تجسمی در موزه هنر‌های معاصر تهران مطرح کرد: هنر یکی از جلوه‌ها و ابزار‌های مهم و اصلی جهاد تبیین است بازگشت Back
آیت‌الله رئیسی در دیدار با هنرمندان هنر‌های تجسمی در موزه هنر‌های معاصر تهران مطرح کرد: 
 هنر یکی از جلوه‌ها و ابزار‌های مهم و اصلی جهاد تبیین است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان ر روز چهارشنبه 20 بهمن ماه سال 1400 با جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی در موزه هنر‌های معاصر ایران دیداری داشت و با حاضران درباره هنر تجسمی، اهمیت آن و برنامه‌های دولت سیزدهم برای ارتقای این هنر گفت‌وگو کرد. او آثار خلق‌شده توسط هنرمندان را جلوه اندیشه، خرد و نگاه هنرمندانه آن‌ها توصیف کرد و گفت: یک اثر هنری می‌تواند ساعت‌ها سخن و بیان و حتی آن‌چه را در یک کتاب شرح داده می‌شود، در یک نما به تصویر بکشد و پیام این کتاب و سخن‌ها را برای نسل‌ها و عصر‌های طولانی ماندگار کند. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آثار هنری‌ای که پیام‌های ماندگاری هم دارند قابل ارزش‌گذاری نیستند، افزود: یک تابلوی نقاشی گاهی هم ظلمی را که در رژیم طاغوت به مردم می‌شد، نشان می‌دهد و هم وضعیت مردم مظلوم را به تصویر می‌کشد و در عین حال روشنگری امام راحل و ایستادگی و مقاومت مردم در اثر این روشنگری را یک‌جا نمایش می‌دهد؛ آیا می‌توان برای این اثر هنری قیمتی تعیین کرد؟ 
آیت‌الله رئیسی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آثار هنری را فرازبانی و فرازمانی بودن آن‌ها دانسته و اظهار کرد: یک اثر هنری برای هر فردی در هر عصری با هر زبان، فرهنگ و تاریخی گویا بوده و نیازی به ترجمه و توضیح ندارد. 
لزوم حمایت از هنر و هنرمند
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که آموزش و انتقال توانمندی‌های هنری نکته مهم دیگری است که هنرمندان باید نسبت به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: هنرمندان کسانی را که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنری دارند کشف و به آنان برای متبلور کردن استعدادهای‌شان کمک کنند. 
او رونق بخشیدن به اقتصاد هنر را مسأله مهم دیگر برای بالندگی هنر در جامعه برشمرد و بیان کرد: درست است که نمی‌شود بر روی آثار هنری قیمت گذاشت، اما به هر حال هنرمند برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. یک هنرمند نمی‌تواند اثر هنری خود را در هر کجا و به هر شکلی عرضه کند و باید سازوکاری طراحی شود که آثار هنری آن‌گونه که شایسته هنر و هنرمند است عرضه شوند. شکل عرضه آثار هنری باید به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه با آثار هنری آشنا شوند و امکان خرید آن‌ها را داشته باشند. 
تلاش برای حضور پررنگ‌تر هنر در بطن جامعه
آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان‌ها، مراکز گردشگری و پارک‌ها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند، می‌توانند مرکزی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد. 
رئیس‌جمهور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با بهره‌گیری از نظر خودِ هنرمندان، سازوکار‌های مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی شود و افزود: اگر از هنرمندان حمایت مناسبی صورت نگیرد و مورد بی‌مهری واقع شوند، دانشجویان و هنرآموزان هم از ادامه مسیر خود ناامید می‌شوند. این وظیفه دولت است که سازوکاری ایجاد کند تا با رونق یافتن اقتصاد هنر، هنرورزی و خلق آثار هنری هم رونق پیدا کند. 
رئیسی صرف هزینه برای ارتقای هنر و افزایش خلق آثار هنری را نوعی سرمایه‌گذاری دانست که آثار سازنده زیادی دارد. او دراین‌باره توضیح داد: وقتی مراکز هنری گسترش یابند هنرمندان و کسانی که استعداد‌های هنری دارند هم بهتر شناخته شده و ظرفیت‌های آنان به شکل مؤثرتری شکوفا می‌شود. دولت باور دارد که باید با کمک و مشارکت هنرمندان برای بالندگی هر چه بیشتر هنر تلاش کرد. 
هنر، ابزار ارتقا و تقویت روابط ملت‌ها
رئیس‌جمهور توجه به دیپلماسی هنر را نکته مهم دیگری دانست که در سخنان هنرمندان حاضر در جلسه هم مطرح شده بود. او دراین‌باره تصریح کرد: هنر یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند باعث ارتقا و تقویت روابط ملت‌ها به ویژه ملت‌های همسایه و کشور‌هایی که دارای اشتراکات فرهنگی با یکدیگر هستند، شود. 
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رهبر معظم انقلاب اسلامی را چهره‌ای هنردوست و هنرشناس توصیف کرد و گفت: ایشان از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران مبارزه کانون توجه و اجتماع جوانان طلبه و دانشجوی هنردوست بودند و علایق هنردوستانه ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد. حضور فردی در رأس نظام که هنر را خوب می‌شناسد و خوب درک می‌کند، فرصت ارزشمندی برای آشنایی و ارتباط هر چه بیشتر عموم جامعه با هنر است. 
 رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» را یکی از مهم‌ترین وظایف همه آحاد اجتماع معرفی کرده‌اند و هنر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است که می‌تواند در یک نما و تصویر، دنیایی از حرف و مفهوم را به شکلی که برای همه قابل فهم باشد، به نمایش بگذارد. 
تاریخ خبر:  1400/11/20