جشنواره‌ای برای همه ایران، معاون هنری در افتتاحیه جشنواره، برگزاری آن فجر در 30 استان ایران را اتفاقی جدید و مؤثر بر هنر ایران دانست بازگشت Back
جشنواره‌ای برای همه ایران 
معاون هنری در افتتاحیه جشنواره، برگزاری آن فجر در 30 استان ایران را اتفاقی جدید و مؤثر بر هنر ایران دانست 
 
روز‌های آغاز بهمن برای اهالی هنر‌های تجسمی حال‌وهوای دیگری دارد و منتظرند تا یازدهمین ماه سال به نیمه برسد و تب‌وتاب و شور و اضطراب و آمدورفت‌های جشنواره تجسمی فجر مدام بیشتر و بیشتر شود، و آن‌قدر زیاد می‌شود که از سویی تیم دبیرخانه و از سوی دیگر هنرمندان، منتظرند تا نوار ورود به محل برگزاری جشنواره قیچی بخورد و چشم‌ها به دیدن آثار تازه از هنر‌های تجسمی ایران روشن شود. امسال هم به همین روال گذشت و بالاخره بعد از ماه‌ها تلاش هنرمندان سراسر کشور، ستاد برگزاری و دبیرخانه جشنواره، دبیران و داوران، روز جمعه 15 بهمن ماه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به طور رسمی آغاز به کار کرد. 
روز جمعه نیمه بهمن 1400 همراه هنرمندان جوان و پیشکسوت، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، حسین نیرومند مشاور هنری وزیر، دبیر کل جشنواره سیدعباس میرهاشمی هم بودند تا آغاز جشنواره را اعلام کنند. نگاهی بیندازیم به آن‌چه در روز افتتاح جشنواره رخ داد. 
محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ۱۰ رشته وجود دارد که هرکدام داوران و برگزیدگان خود را دارند، این جشنواره هم از نظر حضور استادان و هم به لحاظ حضور شرکت‌کنندگان یکی از گسترده‌ترین جشنواره‌های کشور محسوب می‌شود. 
او در ادامه از اهمیت جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و تأثیر این هنر‌ها بر دیگر هنر‌های کشور حرف زد و گفت: ما در سینما، تئاتر و موسیقی نیازمند هنر‌های تجسمی هستیم، بنابراین این جشنواره هم برای مجموعه هنر کشور بسیار بااهمیت بوده و به منزله ورزش دو و می‌دانی و ژیمناستیک برای دیگر ورزش‌هاست. 
سالاری با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره با سال‌های گذشته گفت: افزایش ۴۰ درصدی آثار و شرکت‌کنندگان یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل است. همچنین امسال در ۳۰ استان کشور جشنواره هنر‌های تجسمی فجر را برگزار می‌کنیم و این اتفاق جدیدی است که در سال‌های قبل رخ نمی‌داد. علاوه بر این‌ها بخش‌های جنبی جشنواره مانند «آینه در آینه»، «ایثار و فداکاری» و نمایش آثار استادانی که از گنجینه‌ها گردآوری شده و در معرض دید مردم قرار گرفته است، از نکات قابل توجه این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر است. 
محمدحسین نیرومند، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: من از نخستین دوره شکل‌گیری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درگیر کار بودم و آن زمان جای خالی جشنواره‌ای برای هنر‌های تجسمی کاملاً حس می‌شد. جشنواره در این ۱۴ دوره فراز و فرود‌هایی داشته و این مسأله طبیعی است، زیرا نمی‌توان انتظار داشت که همیشه در طول یک سال هنرمندان کار‌های عالی تولید کند وممکن است در دوره‌هایی از جشنواره کیفیت آثار پایین‌تر باشد. 
نیرومند ادامه داد: اهمیت این جشنواره از این نظر است که اخبار آن در رسانه‌های مختلف منعکس می‌شود تا این رویداد به یک جریان ملی تبدیل شود. به این ترتیب جوان‌ها درگیر ماجرا می‌شوند و خانواده‌ها به نمایشگاه آمده و به هنر ترغیب می‌شوند. ما نیاز داریم که حداقل یک بار در سال تنور هنر‌های تجسمی را گرم کنیم و شاید مهم‌ترین وظیفه این جشنواره این باشد که هنر‌های تجسمی کشور را پررنگ کند. این دیده‌شدن برای هنر بسیار لازم است، زیرا هنر وقتی دیده شود تازه اهمیت آن آشکار می‌شود. 
نیرومند با بیان اینکه این دوره از جشنواره زمانی کلید خورد که دولت عوض شد، افزود: این مسأله کار را بسیار سخت می‌کند اما به نظر من با وجود همه تغییرات، دوستان در جشنواره‌های مختلف واقعاً تلاش کردند فارغ از اتفاقاتی که معمولاً در جابجایی‌ها رخ می‌دهد، رویدادی آبرومند را برگزار کنند. 
او با اشاره به فضای برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: در نوع طراحی فضای جشنواره کار فوق‌العاده‌ای انجام شده است. مخاطبان باید بیایند و ببینند چه ظرفیت خوبی وجود دارد تا بتوانیم فضا‌های بی‌روح اداری را تغییر دهیم. این نمایشگاه می‌تواند جنبه آموزشی برای ادارات و وزارتخانه‌ها در سطح کشور داشته باشد تا ببینند چگونه می‌توان با این نقش‌مایه‌های ایرانی، فضا را دگرگون کرد. حال آدمی که در این فضا قرار می‌گیرد خوش می‌شود و این بسیار مهم است. این نمایشگاه یک الگو است و سیستم اداری ما باید از آن استفاده و تکثیرش کند. 
نیرومند افزود: امیدوارم این هوشمندی به وجود بیاید که حضور این آثار محدود به نمایشگاه‌ها و موزه‌ها نشده و به زندگی مردم و اداره و محل کار بیاید. برخلاف گذشته که هنر در زندگی ما بود و حتی در ظروف کاربردی ما خوشنویسی و نقاشی وجود داشت، امروزه هنر شکل موزه‌ای پیدا کرده است. باید زمینه را فراهم کنیم که دوباره هنر به زندگی مردم وارد شود. از فعالیت‌های این‌گونه در طراحی فضا گرفته تا آثار تجسمی به صورت تابلو، مجسمه و... باید در فضای زندگی مردم وجود داشته باشد. 
تاریخ خبر:  1400/11/15